Thursday, June 18, 2009

HAPPY FATHER'S DAY



The idea for creating a day for children to honor their fathers began in Spokane, Washington. A woman by the name of Sonora Smart Dodd thought of the idea for Father's Day while listening to a Mother's Day sermon in 1909.


Having been raised by her father, William Jackson Smart, after her mother died, Sonora wanted her father to know how special he was to her. It was her father that made all the parental sacrifices and was, in the eyes of his daughter, a courageous, selfless, and loving man. Sonora's father was born in June, so she chose to hold the first Father's Day celebration in Spokane, Washington on the 19th of June, 1910.

In 1926, a National Father's Day Committee was formed in New York City. Father's Day was recognized by a Joint Resolution of Congress in 1956. In 1972, President Richard Nixon established a permanent national observance of Father's Day to be held on the third Sunday of June. So Father's Day was born in memory and gratitude by a daughter who thought that her father and all good fathers should be honored with a special day just like we honor our mothers on Mother's Day.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ayah saya dan anak saya Azam


Asri Bin Sarwan. Itulah nama ayah saya. Ayah saya dilahirkan di Rengit, Batu Pahat, Johor pada 31hb Ogos 1939. Ayah saya merupakan seorang pesara. Sebelum ni bekerja sebagai seorang guru. Sekolah terakhir ayah di Parit Sulong. (Terasa tak macam skima baca entry nie???)


Ayah yang saya kenal.... Seorang yang sangat menyayangi keluarga (ibu, anak-anak perempuannya, ketiga-tiga menantu lelakinya dan cucu-cucunya). Dengan ibu, ayah sangat romantik. Sampai sekarang pun, setelah hampir 42 tahun berkahwin, ayah dan ibu selalu berpimpin tangan kalau berjalan bersama-sama. Mereka tak malu perpimpin tangan walau ada kalanya terdengar suara sumbang yang mengatakan ayah dan ibu mengada-ngada. Dah tua pin nak manja-manja. Terlalu menunjuk kemesraan. Tapi kami anak2 suka. Kemesraan itu mengajar kami adik beradik agar jangan malu untuk bermanja atau mesra dengan pasangan masing-masing.


Ayah seorang suami yang tak betah meninggalkan isteri sendirian di rumah. Setiap hari walau hendak ke mana pun dia mesti ajak Ibu. Nak ke kebun pun ajak ibu. Nak jalan2 kat bandar Batu Pahat yang tak seberapa besar tu pun ajak ibu. Susah dia nak tinggalkan ibu sorang. Macam ada magnet. Mana ada ayah, situ ada ibu.


Sebagai seorang ayah, dia bukan jenis yang banyak cakap. Selalu tengok saja perangai anak-anak. Kalau anak-anak buat salah selalunya ibu yang menegur. Tapi kalau kesalahan dah sampai tahap maximum ayah akan bersuara. Selalunya saya la yang kene sebab saya nakal dan tak mendengar kata. Ayah garang??? Garang bertempat. Saya pernah kene bantai dengan batang vacume. Kenapa??? Biar jadi rahsia saya dan keluarga. Memang saya yang salah. Rotan?? Pernah... ayah rotan saya kat tangan.... berbirat... sebab??? Saya dapat 14 agreegate masa SRP. 4 kali sebatan. Saya ingat masa tu, walau cuma 4 kali sebatan tapi saya sampai terkencing. Ayah pun pernah genyehkan cili kat mulut saya sebab saya cakap benda2 yang tak patut. Pijar... saya duduk dalam bilik air rendam bibir dalam gayung. Kalau diingat2kan lucu plak...


Angah dan adik pernah kene pukul macam saya??? Macam tak pernah (seingat saya la). Diaorang budak2 baik. Tak macam saya. Saya sangat nakal dan degil (perangai menurun pada anak saya sekarang). Walau pernah kene bantai, rotan, pukul.... saya tetap sayangkan ayah saya. Dan saya tak faham kenapa sekarang ni ada anak-anak yang membenci dan memusuhi ayah sendiri. Mungkin mereka ada alasan sendiri.


Pak Asri dan Mak Indah ketika majlis pertunangan
Ira


Ketika saya sekolah rendah, saya ingat, saya pergi ke sekolah dengan berbekal duit cuma 20 sen dan setiap hari ibu bekalkan nasi goreng (sampai badan saya jadi gemuk). Orang mesti tanya kenapa anak seorang guru besar yang bergaji besar cuma bawa duit 20 sen ke sekolah. Jawabnya, sebab ayah berjimat (bukan kedekut) untuk kumpul harta untuk anak-anaknya. Hasilnya???? Alhamdulillah.... Kami mampu hidup senang.


Ayah bukan jenis suka berbelanja ikut suka. Seingat saya, walau di mana ayah, dia tak pernah makan di kedai tanpa ibu dan anak-anak. Kalau orang lain, lepas kerja atau lepas balik dari masjid pasti akan "ngeteh". Tapi ayah tak. Dia akan balik terus ke rumah. Makan di rumah bersama keluarga. Kalau teringinkan sesuatu makanan di luar tu, dia akan beli dan bawa balik. Alasannya... tak best makan tanpa orang-orang tersayang. Walau sebiji roti, ayah akan bawa balik.


Iza Dora (Along), Ira Roza (Adik) dan Ida Zura (Angah)
Harta kesayangan Pak Asri dan Mak Indah


Ayah juga tak kompromi tentang bab agama. Dia mesti pastikan kami sekeluarga berjemaah untuk sembahyang maghrib. Sampai sekarang pun kalau kami semua balik ke Batu Pahat. Lepas sembahyang, kami akan adakan sesi ceramah agama dan sesi soal jawab agama.


Kalau nak diceritakan, macam2 lagi cerita pasal ayah. Tapi yang pasti, saya berbangga menjadi anak ayah saya. Saya bangga membawa nama ayah saya di belakang nama saya. Saya pasti adik-adik saya juga begitu. Tapi ayah semakin tua. Entah esok.. entah lusa.. entah minggu depan... entah tahun depan... hanya Allah yang tahu. Kalau boleh seumur hidup saya, saya mahu ayah disamping saya.


Terima kasih ayah, yang tak terhingga dan tak terucap. Jasa dan pengorbanan ayah untuk keluarga kita sangat besar. Nak balas segala-galanya.. memang tak mampu. Semoga Allah panjangkan umur ayah, berikan kesihatan yang baik kepada ayah, ampunkan segala dosa-dosa ayah dan golongkan ayah di dalam golongan orang-orang yang beriman.
SELAMAT HARI BAPA .... ayah......
-----------------------------------------------------------------------------------------------


Saya teringat kata-kata kawan baik saya, Mazni Ismail (kawin ngan Mazlan dan dah ada 6 anak). Ayah dia meninggal ketika umur kami 21 tahun (kalau tak silap saya). Ketika tu saya ziarah Mazni sehari selepas kematian ayah dia.


"Iza... selagi ayah kau ada, buat la baik dengan ayah engaku. Sayang la dia macam dia sayangkan engkau. Kalau dia dah tak ada nanti, engkau akan rasa sangat kehilangan. Macam aku... aku dah tak ada ayah... "


Lepas tu dia menangis. Masa tu saya tak tau nak cakap apa. Yang saya tau saya sangat bersyukur masih ada ayah. Masih ada tempat untuk saya bermanja.
Alhamdulillah......










1 comment:

Elyn Sani said...

elin plg ske tgk kalo uncle as berjln ngan ibu endah mesti sedondon..... romantik nyer!!!!