Sunday, December 20, 2009

Hari Raya Haji

Entry ni pasal Hari Raya Haji yang lepas... lambat skit sebab baru jek dapat pictures dari sepupu... so...tgk la ye....



Ini Uncle Wariman... anak aku panggil dia Tok Jawa...


Seekor lembu di tumbangkan sebagai korban dan aqiqah... Dari tempat penyembelihan, lembu itu dibahagi 4 dan terus di bawa balik ke Linau Kecil, rumah uncle Zahari....



Yang duduk tu suami ku, dia ditugaskan untuk memotong rusuk dan tulang2 lembu. Yang sebelah kiri tu, tuan rumah, Uncle Zahari...

Yang mencangkung tu anak Pak Ngah, tak ingat nama betul tapi kitaorg panggil di Aji.
Kat tembok tu, ibuku dan bibik ku... anak ku??? Eh bibik.... mana bebudak???


Tugas Aji dan Tok Jawa, kira semua bungkusan yang telah siap di timbang dan bungkus.


Ini badan-badan pemerhati... Ayahku, Ibuku dan bibik...
BIBIK!!! apasal kau kat sini??? Mana anak2 aku????



Bila orang lelaki dah penat melapah, maka orang perempuan pula ambil alih.
Yang baju merah tu Aunty Hanim, isteri Uncle Zahari.
Yang nampak kaki tu suamiku, dan yang beso tu, aku la....
Aku plak melapah skit2 pipi dan daging yang ada kat kepala lembu tu sambil mata lembu
tu memerhatikan aku...hhehehehe...seram kan...
Cuba bayangkan kalau muka kita dilapah macam tu... masyallahhhh....


Ok... sebahagian daripada tulang rusuk dan tulang2 lain kitaorg masak sup...
Uh.uh.uh... makan hati la sapa yang balik cepat ke KL ari tu...
dengan nasi impit, dengan sambal kicap cili padi... makan reramai.....
best siut... cuma tak der sup kaki lembu kegemaran ku sajer...


Aku hanya mampu memandang makanan yang penuh dengan kolestrol itu...
Aku rasa la jugak... dapat la 2 ketol... boleh la dari tak merasa langsung...




Baju hitam ialah suamiku, baju biru, adik ipar ku, Wan dan yang tak berbaju itu anakku.. Azam



Inilah orangnya yang bersusah payah tolong tempahkan lembu,
pilih lembu dan tolong bayarkan lembu bagi pihak kami. Ini Pak Ngah ku...

Jadi... hari raya korban yang baru berlalu nie berjaya lah kami mengorbankan seko lembu dan kami dah pun menempah lagi 2 ekor lembu untuk tahun depan. Bagi sedara mara yang nak join tu, kalau tak silap, ada lagi 3 bahagian yang belum berpunya.. so buat la tempahan awal ngan Pak Ngah ye.. Kalau tak cukup 2 ekor, kita tunbangkan lagi sekor...

No comments: